Tuesday, July 24, 2012

Petua Kalau Anak Cacing.....

N3 nie pasal petua nak hilangkan sakit...sakit cacing bg budak2....bukan taknak makn ubat cacing tapi kami dah bawa aira jumpa doc...n doc cakap 1 thn setengah baru makan.........

N3 nie jugak utk NUR....... ...Nur ida syer petua kat sini yer....hihihi

Citer nie berdasarkan experience yg terjd kat anak daraku...pastu anak pupu yg berjiran dgn kami pun guna petua nie... 2 mggu lepas aira tak brapa nak sihat....bila suap jer makan mesti luah balik..balik keje tok citer kat kami....tok cakap try tgok kat lidah mana tau jd ulser...cek punya cek takde pun.....malam tu macam biasa aku suapkan si aira bubur nasik....suap2 jer terus nangis sambil buat muntah2.....nangis bukan sebarangan dah kategori meraung2 dah.......tak senang duduk kami....

macam2 dalam pikiran kami....sakit mulut ke....lidah ke.....kembung ke.....tak tau sakit kat mana.....hhhmmm kalau aira bole bg tau kan senang...huhuhu.........last2 dah tak tau buat apa terus nak pi klinik...time tue dah nak dekat kul 9 mkn....biasala klinik sekitar2 sini byak yg dah tutup....dah dua klinik kami pi tutup jugak...pastu aira pun senyap jer....

last2 pusing2 sampai kat depan kfc ....papa cakap mungkin aira tak lalu nasi....try bg roti n potato la....adik yg amik order pun hairan napela kami order roti sbijik ngan potato 1 jer...hihihi....


Kat dlm kete try jugak bg aira makan roti bun....nak tau jadi per?....hhhmmm makan pun hampir2 habis sebijik.....memang sah tak sakit ulser....

sehari dua pastu aira demam pulak.......kali nie demam on off......bg makn ubat okey pastu esok  pulak badan rasa panas lagi....kami dah syak mungkin cacing kot....sebabnyer .......

- demam on off...kejap ok kejap tak ok....walaupun dah makn ubat....
- kadang2 dia rasa lemah pastu asyik buat perangai (merap)
- makan tak lalu.......
- cirit.......
- ada setengah akan muntah2 (aira x)

hampir2 seminggu gak jadi macam nie....last2 mak aku bagi aira mandi ngan daun betik......hihihi ....ikut petua org dulu2 kalu rasa anak macam ada simptom cacing bole mandi ngan air daun....byak jenis daun yg boleh mandi ...paling fames Daun Jolok Cacing....tapi tak semua tempat ada....sebb takde daun nie....amik 2nd alternatif....guna Daun Betik.....senang tepi umah pun ada......


Sumber : google....Daun Jolok Cacing
 Pokok betik kat belakang umahku.......


Daun betik...
1.....ambik daun betik macam pic kat atas tue...
2.....Ramas2 kat dalam air sampai hancur tau....sampai jadi warna hijau....macam pic kat bwh nie..pastu tapis.......(kat bawah nie kurang ijau sbb nak buat contoh jer....yg mandikan aira mak yg buat color dia lagi hijau terang....)
3.....Mula2 mandikan anak macam biasa dulu......pastu  mandian terakhir baru mandikan dgn air betik tau...Mandi Bermula dari LEHER KE BAWAH SAMPAI KAKI...KEPALA JANGAN TAU........MANDI WAKTU PETANG JER...(ini petua org dulu2...)
4.....Mandi 3 hari berturut2..........waktu petang....

Alhamdullilah dgn izin Allah aira dah sihat dah makan lalu...dah tak demam.....syukur......nak mandi selalu pun okey jugak air betik nie...contoh 2 atau 3 minggu sekali ker.....








23 comments:

  1. Replies
    1. Su..bole lagipun senang nak dapat daun betik nie...hihihi

      Delete
  2. ida.. oke petua ni..nnti bleh guna..ank saly pun sebelum ni gitu gk ,sikit2 je...tp x bg mkn ubat cacing lg sbb umur pun bru stahun setengah.. nnti kalu ada simptom mcm aira bleh cuba..hehee.. tq utk info petua org dolu2..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. saly....tue la si aira pun bru setaun tak bole lagi mkn ubat cacing...tapi alhamdullilah la bila mandi air nie dah ok macam biasa..nanti bole la saly try..hhhmm...sama2..:)

      Delete
  3. Replies
    1. mummy sha....hhhmm sharing is caring right..hihihi

      Delete
  4. Tq ida...
    mcm tu rupanya.... nanti boleh cuba praktis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 nur....yer nur....nie salah satu petua dia..senang jer kan.....:)

      Delete
  5. Replies
    1. Hi..syarena ena duk mana? ad lg x daun tu

      Delete
    2. Assalam syarena ena, saya nak daun ni, camne nak dapatkan dari ena? Tq

      Delete
    3. Assalam syarena ena, saya nak daun ni, camne nak dapatkan dari ena? Tq

      Delete
    4. Ada lg tak daun jolok cacing tu .pm sya

      Delete
    5. Assalamialaikum...daun jolok cacing ada x?

      Delete
  6. Air daun betik ye? xde getah ke daun tu? syarena ena, ada ke daun tu? blh la cari..

    ReplyDelete

  7. Petua yang menarik. Sebagai ibu bapa, kita juga harus tahu bila masa yang patut kita membawa anak kita untuk mendapatkan rawatan di klinik sekiranya kita mengesyaki mereka menghidap masalah cacing.

    ReplyDelete
  8. Klu org tua y cacaing..mak sy cacing ramu.dh dptkn rawatan n nasihat dok kt hospital.pantai..tp xolang jgk..
    ada petua2 lain x..
    tq

    ReplyDelete
  9. Klu org tua y cacaing..mak sy cacing ramu.dh dptkn rawatan n nasihat dok kt hospital.pantai..tp xolang jgk..
    ada petua2 lain x..
    tq

    ReplyDelete
  10. mintak share ye admin.... terima kasih... untuk kebaikan bersama

    ReplyDelete