Tuesday, July 17, 2012

Cucuq Udang Resepi BFFku

Kelmarin aku gigih buat cucur udang....cuq nie memang faberet aku sejak azali lg...satu lagi aku suka cuq udang yg garing kat luaq tapi kat dlm isi dia lembut baru syok nak cicah ngan kuah kacang kan......hihihi.....bukan tak pernah buat sebelum nie tapi kali nie ikut resepi bff aku.....munirah yg baru jer jadi isteri orang jumaat pas.....sebelum2 nie kalau buat cuq udang mesti aku letak mauripan...ikut resepi bff aku nie tak yah letak.....

tips dia masa nak bancuh tepung kena pakai air panas yg dicampur ngan garam......gaul bersama tepung gandum, daun kucai, bawang, tauge, udang, sedikit serbuk kunyit, dan sebijik telur......kacau sampai jd macam pic bawah nie....gaul likat2 yer jgn cair sangat....biarkan dalam 2 - 3jam.....bole la goreng......




Resepi kuah pulak......tumiskan bawang merah ngan bawang putih....masukkan cili kering, belacan, sos cili, gula merah, gula,  garam, air dan kacang tanah yg telah diblend..........:) siap.....mudah dan senang jer kan......




Kuah kacang






16 comments:

  1. Alahaiiii...lapar balik. Nak sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi...dah selamat msuk perut la...huhu

      Delete
  2. salam kenal...

    biasa PM beli jer cucur udang...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal jugak..tg sudi singgah umah sy...
      Yer ke PM?....nanti bole la try ikut resepi nie.....:)

      Delete
  3. Replies
    1. Yummy22.. apa2 jer yg berkuah kacang...hihihi

      Delete
  4. best woo cucur udang panas2 kena plak ngan teh di ptg ari..
    tp yg tak tahan yg tukang goreng la.. huhuh
    tak sempat nk ngeteh sama, dh kena bedal abes.. ;-p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leily...betul tue...silap2 hr bulan tukang goreng tak leh makan...hihihi..kena buat peraturan tunggu siap dulu baru leh makan.....

      Delete
  5. saya memang suka makan cucur udang tambah2 kalau kena ngan kuah kacang yg sedap...memang best

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummi....memang sama ngan ida...cuq udang tetap menjadi pujaan hatiku....hihihi

      Delete
  6. Wah..bestnye..siap kuah lacang lagi.rajin ida....
    Lama plak rasanya tak makan cucur udang......hehe
    Kenapa kita tak berjiran?le pau ida..keke

    ReplyDelete
    Replies
    1. ash...kena buat2 rajin coz lama dah teringin nak makan...makan beli tak puas sejemput jer...tak kenyang....hihihi...best kan kalau kita berjiran....bole jer no problem la ash......hahaha

      Delete