Sunday, June 17, 2012

Aku alami GBS.....:(

Di entry kali nie.....

Terima kasih pada Dr. Suhaimi sbb bincangkan isu GBS di blognyer......

Infeksi Group B Streptococcus Semasa Hamil...Apakah Risikonya?
 
Makaseh jugak pd Dr. Suhaimi sbb menjawab soalan ku berkaitan GBS.....

Assalamualaikum dokter....sy tergolong sbg pembawa kuman GBS....anak pertama meninggal dunia di usia 5 hari.....masa tu sy tak tau sy pembawa kuman ni...anak kedua sy di bius antibiotik semasa di labor room selepas dokter sahkan sy ada gbs itu pun setelah ketuban pecah..alhamdullilah anak selamat..dokter kalau sy preggy anak ke3 rasanya kuman gbs tetap ada kan?.....apa tindakan yg sy perlu buat?...sy mohon nasihat dr dokter...tq
ReplyDelete
Kita tidak akan dapat musnahkan gbs yg telah ada. Kalau diberi antibiotik pun, mereka akan hidup semula. Nanti bila pregnant semasa labour kena cover antibiotik.
Reply

Dari blog Dr Suhaimi jugak la aku baru tau macamana rupa virus GBS tue....

Sumber : http://obgyndrsuhaimi.blogspot.com
.....Apa yg dokter terangkan sebahagiannya memang aku alami......anakku juga alami sepsis iaitu jangkitan kuman dalam darah...kata dokter juga sekiranya alami sepsis di usia kurang dari 4 hari risiko kematian sangat tinggi....dan Sebab-sebab kematian adalah kerana pneumonia,septicaemia dan meningitis. Dan bayi-bayi yang survive,50% akan mengalami kerosakan neurologi seperti buta dan pekak.....

GBS telah meragut nyawa anak sulungku dan hampir2 juga aku kehilangan anak keduaku......

Group B streptococcus(GBS)...adalah punca anakku aiman meninggal.....aku redha dgn ketentuanMu Ya Allah...Namun aku tak pernah sesal apa yg jadi dlm hidupku..cuma agak susah nak hilangkan rasa terkilan......namun, sudah ketentuan dan takdir Allah anakku tak dapat diselamatkan....alhamdullilah Engkau telah memberikan tempat yg terbaik buat anakku aiman di Sana...

bila benda yg sama jadi utk kali keduanya kat aku.....aku betul2 rasa terlalu bersyukur......sesungguhnya Engkau sentiasa bersamaku Ya Allah......terus terang aku ckp aku tak tau langsung punca sebenar anakku meninggal sampaila semasa aku di labor room tiba2 muncul sorang wanita (mungkin doc) yg aku tak kenal bg tau yg aku ada +GBS dan kena ambil suntikan on the spot kalau dak anak aku berisiko meninggal sama seperti abg aiman....sejak itu barulah aku tau yg semasa aku bersalinkan anak sulung memang aku ada +GBS.....

Kadang2 dlm hati pernah jugak terlintas  'KALAULAH ...DAN KALAULAH AKU TAU YG AKU ADA GBS ..ANAK AKU MESTI SELAMAT....)....aku yang mengandungkan anak aku dan aku tau macamana aiman aktif sangat kat dlm tummy aku dulu....mustahil baby yg aktif selama  40 minggu dalam tummy aku tue tak sihat....sedihkan kalau kita tau kitalah punca anak meninggal.....sedangkan sewaktu dalam perut aku betul2 jaga sampaikan satu hari tue aku ada termakan pejeri terung kat kedai mkn..dah sudah makan tiba2 baru aku nampak rupanya pajeri terung tu bercampur dgn nenas...kira 2 in 1 la.....aku sanggup muntahkan balik nasi yg aku makan tadi.....

 Macamana sekali pun apa yg kita rasa sbg hamba aku kena dan wajib berbalik kepada pegangan agama kita....kembali kepada Qada dan Qadar Allah yg Maha Esa....Anakku aiman dan aira lahir pada situasi yg sama dgn keadaan aku yg +GBS.........cuma sudah ditakdirkan umur aiman setakat 5 hari di alam dunia....semoga anak aku aiman setia menanti kami di Sana.....dan sudah ketentuan Allah, anakku aira dipanjangkan usia utk menemani kami di dunia...sebagai pengubat rindu pada yg telah pergi......Sesungguhnya kekuasaan Allah sangat2 aku rasai.....Allahu akbar Allah Maha Besar......












10 comments:

  1. ya allah..sedihnye baca n3 ni..menitis air mata ni...be strong ya..awak memang kuat..semoga sentiasa diberi kekuatan...

    ReplyDelete
  2. mummy danisha....Insyaallah harap macam tu la.....hhhmmm takut gak kalau2 kena lalui lagi semua nie ....

    ReplyDelete
  3. ida ada GBS ker..wanie pun x tau apa sebenarnya GBS tu, igt ke GENG BAS SEKOLAH..hehe..jgn marah yer..
    takpa ida,kalo bkn rezki kita tu nk wat camner kan..pasni kalo peknen lgi,jaga kesihatan baik2..
    ida,jgn terpeknen awai dari wanie..mesti wanie sedih nnti..huhu..

    ReplyDelete
  4. A'aa ida ada anak first n second nie...third pun rasa ada kot.....kalau search kat google mmg ada geng bas sekolah..hahahaha.....kita sama2 doa moga ada rezki yer.....jgn la sedih...huhuhu....

    ReplyDelete
  5. besar dugaan mummy... berat mata memandang (walaupun tak nampak), mesti berat lagi bahu memikul... semoga mummy sentiasa kuat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur...ida kena terima dgn redha sbb tu dah ketentuan utk ida....Insyaalah ida akan sentiasa kuat...makaseh yer Nur bg kata2 semangat tuk ida :)

      Delete
  6. salam sis..bleh tak contact sy blik..nie email sy baen_skinzo@yahoo.com sy nk tau pasai GBS nie sbb sy bru je dpt tau sy pon positif GBS..

    ReplyDelete
  7. salam sis, sy baru tahu sy GBS + , anak sy kembar, sorg meninggal sbb jangkitan dlm darah, sedihnya kita baru tahu punca....

    ReplyDelete
  8. salam sis..sedih saya baca entry sis nie. saya harap sis boleh share punca-punca gbs nie? saya risau bila memikirkan tentang kehamilan kedua ni. mane lah tahu..tiba2 jadi gbs carrier pulak.

    ReplyDelete
  9. salam sis..sedih saya baca entry sis nie. saya harap sis boleh share punca-punca gbs nie? saya risau bila memikirkan tentang kehamilan kedua ni. mane lah tahu..tiba2 jadi gbs carrier pulak.

    ReplyDelete