Monday, November 12, 2012

Sotong Masak Lada Hitam

Resepi kesukaan kami sekeluarga...simple tapi mudah sangat2 disediakan...sotong masak lada hitam...:)..abaikan je cabai melaka tue yer...tukang masak rajin sesangat sampai tak sempat nak asingkan tangkal dgn cili..hihihi....tapi org cakap kalau tak asingkan cili dgn tangkal bole kurangkan tahap kepedasan...


Bahan-bahan (anggaran) :
Sotong digaulkan dengan sedikit garam halus dan kunyit....
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Lada hitam
Kunyit
Kicap pekat
Hirisan bawang besar
Cili hijau @ cabai melaka

Tumiskan bahan yg dikisar (bawang merah, bawang putih, halia dah lada hitam)
Masukkan sotong yg telah digaul dgn garam dan serbuk kunyit
Goreng sehingga kekuningan dan masukkan kicap pekat...
Akhir sekali masukkan hirisan bawang besar dan cili hijau.....



7 comments:

  1. sotong selalu wina masak lemak cili api atau sambal je..belum pernah masak lada hitam..harus try jugak

    ReplyDelete
  2. baru terperasan..lama tak beli sotong.dah tengahari patut la terasa lapar..dtg sini ada sotong sedap lak,

    ReplyDelete
  3. Sedapnya. Dah lama tak masak sotong.

    ReplyDelete
  4. hi...salam kenal

    singgah sini terus tinggal jejak

    jom, kalu sudi singgah teratak kite plak

    psstt... kalu sudi follow la skali eh

    maceh

    :)

    ReplyDelete
  5. best juga tengok sotong masak lada hitam ida ni..saly belum pernah buat lg..hehe...nnti bleh buat tuka2 selera..tq dear...!

    ReplyDelete