Thursday, August 2, 2012

Nasi minyakku....

Menu berbuka kelmarin......sekali sekala makan nasi minyak sedap jugak kan.....oooppss bukan nasi minyak kenduri tue hihihi...tapi nasi minyak aku....bukan aku kawen yer...nanti cik abg marah pulak...huhuhu......

nasi minyak nie simple pastu sesuai nak makan ngan apa jenis lauk pun....ikan bilis, ayam, ikan ke sume bole......Jom kita tgok resepi nasi minyak versi aku.....dah nama nasi minyak tapi jgn la letak byak sgt minyak...hihihi tak elok utk kesihatan.....

Kita buat nasi dulu yer.....

Blander bawang putih + bawang besar (2 biji ) + halia...pastu tumis dalam kuali....sebelum tu masukkan minyak dulu...hhmmm minyak tue agak2 la yer jgan sikit sangat nanti tak mersa nasi minyak pulak....jgn byak sangat tak elok kan....hahaha

Dah kuning2 tue masukkan daun kari + pelaga + kayu manis + bunga cengkih + bunga lawang + daun pandan...jadi macam pic kat bawah nie....

Kalau nak tambah 2 sudu planta pun okey tapi aku tak letak (tak de stok) ....planta tue nak melembutkan lagi nasi ...


Basuh beras dan tos (aku buat 4 cawan beras)......masukkan air macam kita nak masak nasi biasa....pastu tuangkan jer bahan tumis tadi....masukkan sedikit garam halus....macam nie la rupa nasi dlm periuk aku....hihi

Taraaaaa dah masak.....nampak berminyak2 sikit kan....



Menu lauk pulak ayam masak merah ngan acar.......




Dan juga kuih kegemaranku.....buah melaka......tapi buat kat kedah...buat sendri puas hati..kalau beli seringgit sepuluh bijik jer.....


Alhamdullilah rezeki berbuka semalam.......:)






14 comments:

  1. Senang jer rupanya nak buat nasi minyak... nanti nak cuba la buat hujung minggu ni... Tq for sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hiihi senang jer resepi ida nie.....sekali skala makan sedap jugak.....:)

      Delete
  2. nyummmy...memang nampak menarik nasi minyak tu...Alhamdulillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdullilah....tue la teringin nak makan nasi minyak umah kenduri tapi skrang bukan musim kan....hihi

      Delete
  3. Kuih kegemaran saya gak tu. Bahan² dah beli tapi tak buat lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap kan ...suka color dia pastu suka ngan rasa gula melaka....hihi

      Delete
  4. rajinnya dia masak..
    sy pun suka kuih buah melaka.. semalam buka pun makan kuih tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bole la ayu....ada masa jugak kalau mood M tue mai tak masak la...hihi...yer ke kuih nie paling femes masa puasa kan....:)

      Delete
  5. saya suka sangat buah melaka...tapi tahun ni tak sempat buat lagi...asyik beli jer kuih2

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula2 ramadhan dulu pernah sekali beli sebijik sekupang...hihi..memang laku sebab ramai yg suka makan...:)

      Delete
  6. bestnya nasi minyak.. betol ida,bln pose sskali ubah slera best jg..hehe.. kuih buah melaka, saly pggil onde-onde.. mmg sedap, hari2 tkpe..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul saly sekali sekala makan bertambah2....selalu makan nasi putih jer kan....onde2 ke....kat sini onde2 tue kuih jenis lain..hihi

      Delete